interviu cu Valeria DORNEANU, redactor-şef la Agenţia de Ştiri Mediafax
Cum se vede tabloidizarea presei din prespectiva unei agenţii de ştiri? La o agenţie de ştiri, fenomenul tabloidizării se vede mai repede şi mai limpede. Întrucît noi nu scriem pentru cititori, ci pentru un client care este presa, avem imediat feed-back-ul. A doua zi, din sutele de ştiri pe care le oferim (şi alte materiale: documentare, interviuri, reportaje), constatăm că o pondere însemnată din materialul preluat ţine de zona aceasta, senzaţionalistă. Noi, agenţia, am grupat acest tip de texte într-un produs aparte, care nu intră în fluxul general şi care se numeşte "Speciale". Aceste subiecte, senzaţionaliste, sînt cele mai comode pentru jurnalişti şi noi ne confruntăm cu acest fenomen al comodităţii colegilor noştri din presă. Tabloidul este ideal pentru ziaristul comod. Pe lîngă comoditate, mai este şi problema proastei pregătiri, a lipsei de profesionalism. Desigur. Tocmai m-am întîlnit astăzi cu fostul preşedinte Emil Constantinescu şi dumnealui îmi spunea tot acest lucru: că îl deranja cît era în funcţiune şi-l deranjează şi în continuare ideea de ziarist acreditat (la guvern, la Cotroceni etc.), care are o viziune foarte limitată. Pe acest jurnalist îl interesează un singur lucru - ce declară X sau Y. Şi-mi povestea, de exemplu, de cînd s-a dus la Tîrgovişte, invitat de preşedintele Ion Iliescu (împreună cu Regele Mihai), cum toţi ziariştii se buluceau pe preşedinte să-i ia o declaraţie, de altfel previzibilă, şi cîte lucruri se întîmplau în spate cu oameni din eşalonul doi-trei, cu populaţia, cu conversaţiile, cu "decorul" şi pe nimeni nu interesa. Deci nici măcar materialul de tabloid nu e făcut cum trebuie... Da, jurnaliştii, dacă au un singur element din acesta senzaţional care satisface pofta de telenovelă, sînt liniştiţi. Multe din aceste subiecte, însă, tratate altfel