A venit vara. Sau, cum sună un slogan de pe Antena 1, "iar am dat-o în vară". Nu ştiu de ce s-a încetăţenit în mass-media de la noi - în special la televiziuni - ideea că vara e bună numai pentru distracţii, dar constat că toate posturile au trecut la grila de vară, vedetele se duc la mare în interes de serviciu, se fac transmisii de pe plajă etc. Promo-urile sînt construite şi ele pe aceeaşi dimensiune: fiecare televiziune ne propune "să ne petrecem vara cu ea" şi ne promite că va fi ca-n filme, că ne vom simţi bine, că ne vom distra, că vom uita de griji ş.a.m.d. Ziarele ţin, ca de obicei, isonul şi ne informează zilnic nu doar despre temperatura apei mării, dar şi despre preţurile camerelor de hotel, distracţiile de pe litoral etc. Producătorii de bere au reluat ofensiva promoţională: de-acum, ideea de vară este indisolubil legată de ideea de bere. Şi nu înţeleg de ce producătorii de vinuri stau cu mîinile-n sîn şi nu speculează promoţional ideea de "şpriţ de vară". "Românii au intrat deja în vacanţă", aud la un post de radio; "e o atmosferă de vacanţă", aflu de pe altul. Constat că în jurul meu oamenii se duc, totuşi, la lucru, elevii încă n-au terminat bacul, iar conform legii concediile de odihnă durează doar două-trei săptămîni. Or, "atmosfera de vacanţă" se întinde, la români, de la începutul lui iulie pînă la jumătatea lui septembrie, după cum "atmosfera de sărbătoare" începe să se simtă de pe la începutul lui decembrie şi ne însoţeşte pînă la Crăciun şi Anul Nou. Aceste perioade presupun, dacă ar fi să ne luăm după promo-urile televizate, nişte stări speciale. Aşadar, mai bine de trei luni pe an românii trebuie să se simtă nemaipomenit, să se distreze, să uite de griji, să se bucure de viaţă, ce mai, să cadă într-un mic hedonism - bineînţeles, numai cu telecomanda în mînă. Pînă la un punct, e firesc. Chiar şi exagerările îşi au,
dacă se poate s