Am asteptat un timp pana sa exprim o pozitie pe tema taxei de prima inmatriculare, in speranta ca subiectul va fi unul trecator, iar Guvernul va reveni la normalitate. Ca Guvernul nu va proceda asa de bunavoie ne-o demonstreaza insa declaratia recenta a ministrului de finante, care este pregatit sa se bata cu Comisia Europeana pentru mentinerea acestei taxe. As fi preferat sa ne batem cu Uniunea pentru cauze mai nobile, si de fapt as fi preferat in general sa nu ne certam cu Uniunea chiar din momentul in care i-am trecut pragul.
Pretextul protectiei mediului este absolut induiosator. Cred insa ca o singura centrala termica de cartier din Bucuresti polueaza mai mult decat toate masinile importate intr-o luna. Sa ne reamintim ca la capitolul protectia mediului am obtinut o perioada de tranzitie in care firmele noastre poluante trebuie sa se adapteze la normele europene. Pentru firme se poate, dar pentru cetatenii de rand, nu. Ca sa nu mai vorbim ca aceasta este o norma inventata, si ca oricum Daciile fabricate acum 10 sau 20 de ani si care circula nestingherite in toata tara sunt mai poluante decat masinile importate fabricate sa zicem in urma cu 5 sau 6 ani.
Dar nu are rost sa discutam logic o masura ale carei resorturi sunt de alta natura. Guvernul este pregatit sa tarasca Romania intr-o aventura cu final asteptat (amenda usturatoare de la Comisia Europeana, plus probabil returnarea tuturor banilor incasati abuziv), de dragul celor care au de castigat din aceasta masura.
Cine sunt ei? In primul rand, importatorii de masini noi, intre care, desigur, si Citroen (prietenii stiu de ce). Apropo de importatorii de masini noi, sugerez ca batalia Guvernului cu Comisia Europeana sa se desfasoare intr-o cunoscuta zona de vanatoare din nord-vestul tarii - acolo am avea cu siguranta avantajul terenului propriu. In al doilea rand, Renault Romania - care de a