Patru deal-uri importante in care au fost implicate companii petroliere au avut loc in 2007, totalizand 2,5 mld. euro si consemnand intrarea unui jucator important si iesirea unui gigant.
Specialistii spun ca mai este loc de vanzari si cumparari mai mult pe segmentul de retail, dupa care va urma un val de consolidare la nivel international, din care Romania nu se va putea sustrage.
Companiile care au fost protagonistele acestor tranzactii fie au profitat de un moment oportun al pietei, mai ales in contextul in care barilul de titei depaseste record dupa record, fie au ales sa se asocieze cu alte companii care le vor permite o dezvoltare mult mai agresiva pe viitor.
Shell a iesit de pe piata prin vanzarea singurului business prin care mai era prezent catre Petrom, cea mai mare companie romaneasca, ce a devenit intre timp si cel mai mare jucator de pe segmentul de gaz petrolier lichefiat (GPL). Vanzarea s-a facut la 50-70 mil. euro, potrivit surselor din piata. Petromservice s-a intors la Petrom intr-o tranzactie de 328,5 mil. euro, dupa ce compania fusese separata de Petrom in 2002.
Cireasa de pe tort a venit insa in august, cand Dinu Patriciu a cedat 75% din actiunile Rompetrol catre compania de stat kazaha KazMunaiGaz intr-un deal de 2,7 mld. $ (2,1 mld. euro). In urma cu cateva luni, Crimbo Gas, o alta firma de GPL, controlata de directorul executiv al Dinamo, Cristi Borcea, s-a vandut pentru 40-50 mil. euro.
Toate acestea au fost rezultatul unor coincidente sau a unor evenimente al caror deznodamant era asteptat de majoritatea expertilor? "Nu cred ca exista un factor predominant ca importanta pentru numarul mare de tranzactii pe piata petroliera. Shell Gas a fost o urmare a retragerii Shell din piata de GPL din regiune, preluarea Crimbo Gas a fost logica, dat fiind ca doar un jucator mare si international poate conduce bus