Trentino - Tirolul de Sud, Italia. Cea de-a şaptea ediţie a Bienalei de Artă Contemporană - Manifesta (19 iulie-2 noiembrie 2008) catalizează, pentru prima oară în scurta ei istorie de numai 15 ani, nu unul, ci patru oraşe, practic, o întreagă regiune, de-a lungul axelor Brenner-ului (Rovereto-Trento, Bolzano-Fortezza), axe marcate de vestigii industriale. "100 miles in 100 days" - cum este alintat evenimentul pentru a-i conferi largheţe şi durată - presupune patru secţiuni curatoriate: Adam Budak - Principle Hope (Ex Peterlini - Manifattura Tabacchi, Rovereto); Anselm Franke/Hila Peleg - The Soul (or much trouble in the transportation of souls), desfăşurată la Palazzo delle Poste, Trento; Raqs Media Collective - The Rest of Now (Ex Alumix, Bolzano); şi Scenarios, un performance colectiv, instalat în Fortezza.
ZOOM OUT. CONTEXTUL
Desemnat co-curator al Manifestei 6, alături de Anton Vidokle şi Florian Waldvogel, tînărul curator egiptean Mai Abu ElDahab defineşte Manifesta, în textul intitulat On How to Fall With Grace - or Fall Flat on Your Face, drept locaţie de testare în cîmp deschis a disecţiei proceselor lumii artistice, teste menite să ilustreze urgenţa unei noi conştiinţe socio-politice în comunitatea artistică. Dacă Manifesta 6 (după Rotterdam, Luxembourg, Liubljana, Frankfurt şi San Sebastian), a cărei formulă prindea, în 2006, chipul unei şcoli artistice experimentale, amplasată pe ambele feţe ale frontierei ce divide comunităţile Ciprului, a fost pusă pe tuşă cu doar patru luni înaintea inaugurării, sancţionată fiind tocmai pentru această ambiţie, cea de-a şaptea ediţie a bienalei nomade îşi priveşte teritoriul (cel puţin pe hîrtie) drept catalizator. Dacă în 2006 zona de conflict dintre greci şi turci - conflict ale cărui rădăcini sînt de identificat în 1974, odată cu invazia în Cipru a trupelor armate turceşti - a funcţionat ca obstacol