Vanzarile de credite pe retail in decembrie au scazut de sapte ori fata de august.
Vanzarile de credite pe retail au coborat cu 60% la BCR, cea mai mare banca din sistem, in ultimul trimestru al anului trecut fata de trimestrul al treilea, din cauza normelor mai dure impuse de BNR, dar si a cresterii dobanzilor percepute de banci.
Comparativ cu varful atins in august, vanzarile de credite pe retail din decembrie au fost de circa sase ori mai mici, de circa 32 de milioane de euro, potrivit datelor prezentate de Sorin Mititelu, directorul executiv al Directiei dezvoltare afaceri si produse retail din BCR.
Grosul a fost reprezentat de vanzarile de credite de consum fara garantii, cu circa 70% din total, care au fost sustinute si de o campanie promotionala. Pe partea de credite garantate cu ipoteca vanzarile s-au prabusit, fiind in decembrie de circa 15 ori mai mici decat in vara, la aproape noua milioane de euro.
"Trecerea de la dobanda promotionala la dobanda variabila ca element de calcul al gradului de indatorare si cresterea costului creditelor au determinat o scadere a valorii, dar si a numarului de clienti eligibili, mai ales pe segmentul de credite ipotecare", a explicat Sorin Mititelu, directorul executiv al Directiei dezvoltare afaceri si produse retail in BCR. El spune ca noiembrie, decembrie si ianuarie au fost luni foarte slabe pentru creditare, dar crede ca piata isi va reveni treptat. BNR a decis de altfel saptamana trecuta sa relaxeze reglementarile privind creditarea populatiei intrate in vigoare in octombrie anul trecut. Desi bancherii au avertizat inca din vara ca introducerea unor criterii mult mai dure de creditare ar putea bloca piata imobiliara, in conditiile in care acestea se suprapuneau cu penuria de fonduri la nivel international, BNR nu s-a abatut de la planul sau, asteptand trei luni pana la o revizuire a evolu