Initiative Media, care a lansat luni Media Fact Book 2009, apreciaza ca pina la finalul anului 2009 piata locala de media va avea o scadere de circa 35-38% fata de 2008. Astfel, in 2009 cheltuielile nete totale de publicitate se vor ridica la 347 milioane euro - cu 10 milioane mai mult decat a absorbit numai televiziunea anul trecut -, comparativ cu un total de 540 milioane euro in 2008, potrivit estimarilor Initiative. Desi scade considerabil, televiziunea isi pastreaza grosul, cu 225 milioane euro prognozate in 2009 fata de 337 anul trecut, iar reclama pe internet si in cinema este prognozata la 13 milioane euro.
Agentia, care a evaluat piata publicitatii pe internet si cinema in 2008 la 16 milioane euro, acum prognozeaza ca aceasta piata va ajunge la 13 milioane in 2009 (IAB Romania si PWC evaluau piata din 2008 la 20 milioane). Potrivit reprezentantilor Initiative, evaluarea lor are in vedere strict cheltuielile de media.
Printul va inregistra in 2009 o scadere cu circa 50% fata de 2008, de la 82 milioane euro la 40 milioane euro, iar radioul va inregistra o scadere de la 35 milioane euro la 25 de milioane euro, apreciaza Initiative Media. Publicitatea outdoor&indoor va atrage 44 milioane euro anul acesta, comparativ cu 70 de milioane anul trecut, estimeaza agentia citata.
UPDATE Top 5 categorii de publicitate (TV, presa scrisa, radio), conform bugetelor rate card - 2008 1. Servicii de telefonie mobila (2007 - Cosmetice)
2. Cosmetice (2007 - Produse de ingrijire a parului)
3. Servicii bancare si de asigurari (pastreaza locul detinut in 2007)
4. Autoturisme si vehicule 4x4 (2007 - Bere)
5. Produse si servicii medicale (2007 - Servicii de telefonie mobila)
Top 10 clienti de publicitate in 2008 (TV, presa, radio), conform bugetelor rate card
1. Procter&Gamble
2. European Drinks&Foods @N_