La malul mării, în susurul valurilor şi agitaţia pescăruşilor, românii au redescoperit un pictor: pe Alexandru Satmary. Pictor bucureştean get-beget, născut în 1871 şi dispărut în 1933, care nu a figurat până acum în niciunul dintre clasamentele pieţei de artă. Nu există nici vreun mare colecţionar declarat pentru opera sa.
Şi, totuşi, la licitaţia Artmark de la Mamaia au apărut două uleiuri ale lui Al. Satmary (a nu se confunda cu Carol Popp de Szathmari, 1812, Cluj-Napoca - 1887, Bucureşti): "Interior oriental" şi "Casa turcului", lucrări estimate la sume cuprinse între 2.000 şi 5.500 euro. Nimic ieşit din comun până când a început licitarea pentru "Interiorul oriental", ulei pe pânză care o reprezintă pe Claudia Millian-Minulescu. Licitaţia a trecut uşor peste estimare, iar ciocanul a căzut la 20.000 de euro! Spectaculoasă creştere, neanticipată de niciun expert. Este vorba despre o lucrare cu adevărat extraordinară, al cărei preţ era firesc să iasă din orice estimare sau cotă a artistului... Ea poate să fie legată mai degrabă de repere biografice, mai ales dacă se ia în seamă pasiunea pe care a avut-o artistul pentru minunatul Balcic regal... A scris despre aceste lucruri chiar doamna pictată de Satmary în acest tablou...
Imediat după succesul "Interiorului oriental", s-a licitat "Casa turcului", dar fără a stimula verva colecţionarilor: ultima strigare a fost de doar 3.250 euro.
Un alt superlativ al licitaţiei de la Mamaia a fost acuarela "Bazar tunisian" a lui Jeno Eugene Koszkol, un artist maghiar care a trăit până în 1935. Ei bine, estimarea maximă pentru această acuarelă a fost de 900 de euro, dar licitaţia a urcat la 3.000 de euro!
Acestea sunt momente de vârf ale pieţei de artă, clipe în care colecţionarii sunt cu adevărat cuceriţi de o anume lucrare şi nu ar renunţa la ea oricât de mult ar costa. Atunci au impresia că