Criza financiară, care a determinat reducerea cheltuielilor companiilor şi ale consumatorilor cu serviciile telecom, a dus şi la o scădere a investiţiilor operatorilor în echipamente şi servicii, spun reprezentanţii companiei Romkatel, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, cu afaceri de 10 mil. euro în 2009.
"Evoluţia comenzilor de anul trecut a fost influenţată în mod vizibil de criza financiară. Pe de o parte, operatorii de comunicaţii mobile au analizat situaţiile financiare proprii şi au decis să pondereze investiţiile în funcţie de mersul pieţei. Această decizie a afectat şi firmele ce prestau activităţi pentru aceştia, fapt ce a amplificat impactul reducerii investiţiilor", a declarat pentru ZF Costel Iordache, directorul comercial al Romkatel.
Anul trecut piaţa locală telecom a scăzut la 4 mld. euro, faţă de 4,6 mld. euro în 2008, cel mai afectat segment fiind cel al comunicaţiilor mobile, unde românii au cheltuit mai puţin cu aproape o jumătate de miliard de euro. Scăderea a continuat şi în acest an, potrivit datelor comunicate de operatori pentru primele şase luni.
Problemele au fost amplificate şi de comenzile mai mici de la stat, spune Iordache. "Pe de altă parte, instituţiile statului au amânat, la rândul lor, proiectele preconizate. Amânarea licitaţiei de acordare a multiplexelor digitale a dezamăgit atât industria comunicaţiilor mobile - ce aştepta cu sufletul la gură eliberarea dividentului digital, cât şi companiile ce ar fi fost implicate în procesul de migraţie la transmisia şi recepţia TV digitală".
Afacerile Romkatel au scăzut în acest context cu 18% în 2009, însă perspectivele pentru 2010 sunt mai bune, declară Iordache. "Reducerea ritmului investiţiilor operatorilor telecom s-a resimţit în 2009 printr-o scădere de aproximativ 18% a cifrei de afaceri faţă de 2008. Per total, domeniul comunicaţiilor mobile ne-a ad