Producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg, al sucurilor Granini şi al apei minerale Bilbor trage linie la finalul lui 2010 şi spune că vânzările de bere au scăzut la nivelul întregii pieţe cu 7%, în timp ce în cazul sucurilor neacidulate declinul a fost de 15% faţă de anul trecut.
"Piaţa de bere a scăzut în 2009 cu 14%, iar anul acesta cu 7%. Pe piaţa de sucuri neacidulate declinul a fost de circa 15-16% anul acesta, un declin mai modest decât anul trecut", explică Shachar Shaine, care conduce afacerile URBB (îmbuteliatorul Tuborg şi Carlsberg) din 2004.
De la 1 ianuarie Shaine predă ştafeta operaţiunilor locale israelianului Hezy Ovadia şi spune că nu ştie deocamdată ce va face pe viitor, însă poartă discuţii cu compania şi este posibil să rămână în cadrul acesteia.
"Lunile de vară au fost bune, apoi a venit o perioadă mai slabă în septembrie şi octombrie. Noiembrie a fost însă o lună bună, cu creşteri de
12-13% faţă de 2009, probabil pentru că a fost o lună caldă. Şi primele zece zile din decembrie au fost mai bune decât anul trecut, şi sperăm ca oamenii să cumpere şi să consume de sărbători."
Criza economică şi scăderea puterii de cumpărare i-au determinat pe români să îşi modifice comportamentul de consum.
"Consumatorii cumpără produse mai ieftine şi ies mai puţin. Cel mai puternic afectate au fost astfel produsele premium. Cele mainstream, mai puţin", explică cel care se află la finalul mandatului în fruntea URBB.
Shaine este însă mai optimist atunci când vine vorba de anul viitor, mai ales că prognozele arată că România va avea o creştere economică de 1,5-2%, astfel că şi consumul ar putea creşte în a doua jumătate a anului. "Piaţa nu va creşte, însă se va stabiliza, după doi ani de declin."
Deşi spune că la nivelul întregii pieţe de bere vânzările arată un minus de 7%, compania pe care o conduce a reuşit să-şi m