Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a primit anul trecut cele mai mari subvenţii de la stat, aproape 1,6 mld. euro, fiind astfel instituţia care a primit cei mai mulţi bani în condiţiile în care fondurile proprii au reprezentat doar 13% (222 mil. euro) din totalul surselor pe care le-a avut la dispoziţie.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a rectificat bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2010, majorând cu 9% cheltuielile CNADNR faţă de rectificarea anterioară, de la 1,79 miliarde de lei (426 mil. euro) la 1,95 mld. lei (464 milioane de euro).
Hotărârea de guvern privind aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale MTI nu este însă clară în privinţa modului de realizare a veniturilor, iar până ieri niciunul dintre oficialii CNADNR şi nici cei ai MTI nu au răspuns solicitării ZF de a aduce clarificări în privinţa repartizării veniturilor şi a cheltuielilor.
Un lucru este însă foarte evident din proiectul de rectificare a bugetului instituţiei, anume că veniturile proprii ale CNADNR, care includ taxele de drum şi rovinietele, sunt în sumă de doar 934,4 mil. lei (circa
222 mil. euro). Acest lucru înseamnă că majoritatea banilor, circa 6,7 mld. lei, până la 7,67 mld. lei (1,8 miliarde de euro) contabilizaţi la "Venituri şi surse", vin de la bugetul de stat, în condiţiile în care trebuie spus că Ministerul Transporturilor a absorbit între 2007 şi 2010 doar circa 1,8% din fondurile europene destinate României în sumă de 2 mld. euro.
Acest lucru înseamnă că cele 379 milioane de lei
(90 milioane de euro) pe care CNADNR le-a bugetat anul trecut ca fiind fonduri externe nerambursabile au venit tot de la bugetul de stat.
Legea permite ca 30% din fondurile nerambursabile într-un proiect să reprezintă plăţi anticipate de la bugetul de stat.
CNADNR, pe plus la f