Începând de anul viitor, anvelopele vor fi etichetate în funcţie de aderenţa pe suprafeţele ude şi de zgomotul la rulare, potrivit unei directive europene preluate în legislaţia naţională.
Aceasta în cadrul eforturilor UE de a reduce cu 20% consumul de energie până în anul 2020.
Între 20% şi 40% din consumul de carburanţi al autovehiculelor utilitare revin anvelopelor, preponderent datorită rezistenţei la rulare.
Astfel, reducerea rezistenţei la rulare contribuie considerabil la eficienţa energetică în trafic. Consecinţele sale asupra eficienţei economice a unei flote de transport sunt considerabile, iar reducerea acesteia înseamnă, nu în cele din urmă, şi o reducere a emisiilor de noxe.
Rezistenţa la rulare
Coeficientul rezistenţei la rulare, care stă la baza marcajului UE pentru anvelope, se determină din raportul între rezistenţa la rulare şi sarcina unei anvelope în kilograme pe tonă (CR în kg/t). Cu cât acest coeficient este mai mic, cu atât rezistenţa la rulare a anvelopei este mai redusă, iar astfel se poate obţine un consum mai redus de carburanţi.
Anvelopele pentru autocamioane prezintă în funcţie de dimensiune, de poziţia lor la punţi şi scopul pentru care sunt utilizate - pentru traficul regional, traficul pe distanţe mari, sau pe şantier - diferite rezistenţe la rulare.
Anvelopele de diametre mai mici pentru camioane uşoare sau medii pot prezenta coeficienţi mai mari pentru rezistenţa la rulare decât anvelopele de dimensiuni mari pentru camioane grele, care raportat la forţa mare de tracţiune necesită mai puţină energie pentru rostogolire.
Anvelopele pentru remorci prezintă iarăşi diferite rezistenţe la rulare faţă de punţile motoare de aceeaşi dimensiune, întrucât au fost concepute specific pentru scopul respectiv.
O anvelopă pentru remorcă are rezistenţa de rulare mai precis optimizată decât anvelopa