Reprezentanții Agenției Naționale pentru Protecția Concurenței susțin că Agenția Medicamentului favorizează înțelegerile de tip cartel, mimând licitații și ajustând loturile de insulină achiziționate la propunerile de preț ale ofertanților.
UPDATE, ora 13.02: „O parte din bolnavi suportă un anumit tip de insulină, alți bolnavi suportă alt tip de insulină. În 3 mai am avut un proces cu Agenția Națională pentru Protecția Concurenței, pe care l-am câștigat“, spune Andrei Moraru, manager Didiadi-Prim SRL.
Înțelegeri de cartel în licitația publică privind achiziția de insulină, organizată de Agenția Medicamentului. Acesta este rezultatul anchetei desfășurate de lucrătorii Agenției Naționale pentru Protecția Concurenței (ANPC), care au observat că în licitația din 2011, doi participanți au prezentat oferte identice.
„Iseps-Farma și Didiadi-Prim au venit cu oferte coordonate înainte de licitație. Chiar și prețurile aveau câte patru zecimale, identice. Agenția Medicamentuli a divizat lotul, ceea ce a dus la mimarea licitației. Înțelegerile de acest fel sunt anticoncurențiale, iar efectele lor se răsfrâng direct împotriva consumatorilor", precizează Viorica Cărare, directorul general ANPC.
Totodată, Cărare mai spune că prin astfel de practici prețurile la insulină cresc semnificativ față de cele reale, achizițiile sunt mai mici, iar pacienții au de suferit din cauza faptului că nu găsesc în farmacii. „Presupunem că, în loc să elimine practicile de tip cartel, Agenția Medicamentului a adaptat o schemă nouă de ajustare a loturilor la ofertă", mai susține șefa ANPC.
Anul acesta, un alt importator de insulină a participat la licitație, însă a fost eliminat pe motivul că oferă o calitate slabă a medicamentului. În schimb, este lăsat e Agenția Medicamentului să își vândă produsele în farmacii.
Din datele ANPC, Ministerul Sănătății alocă 22 d