Oricât de buni profesionişti şi de neimplicaţi politic ar fi viitorii manageri privaţi ai companiilor de stat, deciziile lor vor fi influenţate de acţionarul majoritar, adică statul, reprezentat de oameni politici.
Viitorii manageri privaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi vor avea de administrat una dintre cele mai puternice societăţi de stat din România, care, numai în acest an, are un buget de 1,8 miliarde de euro. În aceste condiţii, când acţionarul companiei este statul, vor putea ei să-şi păstreze independenţa în luarea deciziilor? Consultantul de investiţii Ionel Blănculescu este radical: „Categoric nu vor putea rămâne independenţi. Proiectul este sortit eşecului. În România, chiar şi dacă aduci la fiecare companie de stat câte un Warren Buffet, tot nu rezolvi nimic".
Managerul va fi ca peştele pe uscat
„Adevărul" v-a prezentat în ediţia de joi lista scurtă a managerilor privaţi propuşi pentru conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi (CNADNR). Aceasta a fost trimisă de recrutori Ministerului Transporturilor, urmând ca săptămâna viitoare să fie anunţaţi directorul general al companiei, dar şi cei cinci membri neexecutivi ai viitorului Consiliu de Administraţie.
Lista conţine nume grele din lumea bancherilor, piaţa telecom sau domeniul energetic. Dintre aceştia îi reamintim pe Dimitris Sophocleous, fostul director financiar al Romtelecom, franţuzoaica Clotilde Moroianu, director în cadrul GDF SUEZ Energie France, bancherul Marinel Burduja, fost vicepreşedinte al Raiffeisen Bank, şi Sorin Mîndruţescu, directorul general al Oracle. Va rămâne profesionalismul acestora neinfluenţat de mediul politic? Ionel Blănculescu a explicat că managerul profesionist se va subordona Consiliului de Administraţie, Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) şi ministerului, în cazul de faţă Ministerul Transporturilor. În aceste condiţii, „va sta