Este inca greu de crezut, cel putin pentru un observator strain de la Washington sau Bruxelles, cum o institutie care a fost candva un model de buna practica in Europa ar putea merge intr-o directie atat de gresita. Este chiar mai dificil pentru noi, care am facut doua randuri de recomandari pentru buna guvernare si calitatea reglementarilor ANRE, sa intelegem modul in care legiuitorul a reusit sa aplice 99% dintre recomandarile noastre si totusi sa obtina aproape zero imbunatatiri, printr-o singura miscare dezastruoasa, se arata intr-un Raport al Expert Forum, prezentat joi dimineata in cadrul unei conferinte. (citeste din atasament Raportul integral)
De fapt, toti cei interesati de energie sperau acum ca lunga si trista poveste a ANRE, un regulator indelung neglijat care si-a pierdut independenta si personalul competent printr-o serie de decizii politice proaste, va avea in cele din urma un final fericit. Legea abia publicata in octombrie indeplinea conditiile esentiale pentru a transforma din nou ANRE intr-o autoritate de reglementare credibila, competenta si independenta. In cea de a treia evaluare a noastra privind ANRE eram in sfarsit fericiti sa dam note mai bune pe multi dintre indicatorii de buna guvernare.
Cu toate acestea, realitatile romanesti dure ne-au lovit din nou: Parlamentul a decis sa numeasca un nou comitet de reglementare intr-un proces care poate formal indeplinesc unele prevederi din lege, dar cu siguranta incalca atat litera, cat si spiritul directivelor europene ale Pachetului 3 - si, desi poate Parlamentul roman nu stie, Directivele sunt mai tari decat legislatia romana.
In lege, intr-adevar, exista imbunatatiri in modul de numire a membrilor comitetului de reglementare, inclusiv presedintele si vice-presedintii. Subordonarea ANRE Parlamentului, faptul ca ceilalti membri ai comitetului nu s