Rentabilitatea medie pe un angajat român îşi continuă trendul descedent, înregistrând în 2011 o reducere cu aproape 10%, comparativ cu 2010.
Indicatorul rentabilităţii capitalului uman reprezintă venitul brut generat de angajat pentru o unitate monetară plătită de angajator ca remuneraţie. În 2011, acest indice a coborât la 1,22, în timp ce cu un an înainte era de 1,34.
Media europeană a rentabilităţii este de 1,57.
Rentabilitatea capitalului uman s-a deteriorat mult sub medie în sectorul bancar, în industria bunurilor de larg consum şi în industrie.
Există şi domenii unde salariaţii au adus în 2011 profituri mai mari companiilor pentru care lucrează, aşa cum s-a întâmplat în domeniul tehnologiei informaţiei şi în industria telecomunicaţiilor.
În acelaşi interval de timp, arată studiul, ponderea costurilor cu forţa de muncă în totalul cheltuielilor unei foirme au crescut cu 13%, ajungând la 11,45%, anul trecut.
Asta înseamnă, una peste alta, că a scăzut profitul firmelor, oprecum şi atractivitatea ţării noastre în faţa potenţialilor investitori străini.
„Din păcate, companiile româneşti s-au văzut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilităţii, corelată cu o creştere a costurilor cu forţa de muncă. În acest context, rentabilitatea capitalului uman din România a rămas în urma celorlalte state din Europa Centrală şi de Est, acolo unde media este de 1,57. Acest lucru afectează competitivitatea României şi atractivitatea sa ca destinaţie de investiţii. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel încât orice nouă creştere să fie la nivelul câştigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea”, a declarat Horaţiu Cocheci, Senior Manager, Liderul echipei de consultanţă în resurse umane, PwC România.
Majoritatea plecărilor, voluntare
Fluctuaţia de pe