Ca scut împotriva unei pieţe ce se confruntă cu o scădere a consumului, producătorii de materiale de construcţii îşi extind activitatea în speranţa creşterii vânzărilor. Va da roade strategia lor dacă piaţa nu îşi va reveni curând?
Dacă producătorii de materiale de zidărie (BCA şi cărămidă) lucrează de câţiva ani la jumătate din capacităţile pe care le au fabricile lor, din cauza numărului tot mai mic de proiecte imobiliare noi începute pe piaţă, miza jucătorilor din zona de mortare, adezivi şi vopsele rămâne nevoia românilor de renovare a locuinţelor şi programul de reabilitare termică.
Lupta pentru supravieţuire este însă acerbă şi pe acest segment de piaţă. Din dorinţa de formare a unor companii puternice, care să reziste împotriva crizei, producătorii cu resurse financiare au început să „înghită“ afaceri mai mici sau să fuzioneze cu propriii concurenţi. Mişcările s-au intensificat spre finalul anului trecut şi începutul acestui an, când au avut loc şase tranzacţii importante între producători.
„Acesta este un semn de rearanjare a resurselor pentru crearea unor pârghii noi. Blocajul proiectelor noi de construcţii şi lipsa de predictibilitate îi obligă pe marii deţinători de resurse să facă mişcări pe care nu ştiu dacă şi le-ar fi dorit în mod normal. Sperăm ca aceste tranzacţii să fie în favoarea industriei, pentru că în situaţia actuală a pieţei insuccesul unui jucător mare poate dăuna industriei în ansamblu“, menţionează Tiberiu Andrioaiei, vicepreşedintele Patronatului Societăţilor din Construcţii (PSC).
Capital a analizat cele mai importante tranzacţii din piaţa materialelor de construcţii încheiate în ultimii doi ani şi se observă că antreprenorii români au investit sume importante în extindere şi retehnologizare pentru a face faţă producătorilor străini. Toţi însă încearcă să muşte cât mai mult dintr-o piaţă evaluată anul trecut la 2