Nu este prima oară când concertul Orchestrei Române de Tineret, programul acestuia. gravitează în jurul unei idei. De această dată, în mijloc de mai, genericul întregii manifestări a înscris sentimentul iubirii sub semnul legendarului cuplu al lui Romeo şi a Julietei sale. Ce putea fi mai potrivit?
Tinereţe, dragoste, muzică… muzică bună! Antren vitalizator în definirea actului artistic! Iată sfera de interes a acestui concert spectacol.
Este emoţionant să-i observi pe tinerii muzicieni adresându-se celor din generaţia lor, celor ce se află de cealaltă parte a rampei scenei de concert; sunt tineri entuziaşti, dornici de comunicare, de iluminare prin muzică. Au venit în număr neobişnuit de mare la Atheneul Român. Agenţia Lanto ştie să-şi mobilizeze invitaţii.
Sunt ani buni de când violoncelistul Marin Cazacu conduce destinele Orchestrei Române de Tineret. O face cu nobilă chemare, Recentul concert al formaţiei a fost prilejuit de reuniunea la Bucureşti a directorilor ansamblurilor similare din Europa. Hotărâri importante, acţiuni coordonate, manifestări comune, creşterea rolului comunităţilor locale privind susţinerea drumului celor tineri spre marile adevăruri ale muzicii. Mă refer la drumul tinerilor muzicieni profesionişti, la deschiderile pe care le dobândeşte publicul tânăr în general. Totul având în vedere stimularea colaborării muzicienilor de vârstă şcolară, de vârstă universitară, înţelegerea valorilor cântului în ansamblu.
Acesta este rolul şcolii muzicale susţinute din bani publici!
Iar în acest sens cântul în ansamblul orchestral rămâne definitoriu.
Important este ca şi autorităţile statului să înţeleagă acest aspect. In unele ţări ale Uniunii Europene acest lucru găseşte deplină înţelegere, anume acolo unde există o tradiţie seculară privind cântul în ansamblu; în altele – este cazul ţării noastre – tatonările la nivelu