Cine este Gruia Stoica, cel care controleaza Grupul Feroviar Roman, singurul ofertant ramas in cursa pentru privatizarea CFR Marfa? Este un controversat om de afaceri, supra-numit fiind plasat in 2011 de revista Forbes in Top 10 "Cei mai bogati romani". Intr-un interviu acordat ziarului Libertatea, spunea ca a intrat in afaceri, in 1990, iar pana la 25 de ani avea deja stransi patru milioane de dolari. Potrivit informatiilor aparute in presa de-a lungul timpului, primii bani i-a castigat din afaceri cu fier vechi. Apoi s-a orientat catre transportul feroviar de marfa. Asa a luat fiinta, in 2000, Grup Feroviar Roman, companie care a ajuns sa fie cel mai important operator privat de marfuri din tara. In timp ce compania privata GFR crestea, compania de stat CFR Marfa pierdea. De altfel, Gruia Stoica s-a folosit foarte mult de operatorul de stat de la care a preluat atat active, cat si personal. Multe din vagoanele preluate de la CFR Marfa ar fi ajuns la fier vechi.
Omul de afaceri provine din comuna Toflea din judetul Galati, cu populatie majoritara roma, renumita pentru nenumaratele palate cu turnulete. Potrivit ziarului Adevarul, pana la Revolutie, bunicul si tatal sau au lucrat alaturi de alti 20 de mesteri pentru caile ferate romane. ¬Se importa mult. Inclusiv burghie mari, cu care se gaureau traversele de lemn de la sinele de cale ferata", a povestit antreprenorul in primul interviu acordat presei. Imediat dupa Revolutie, a infiintat firma Turnomet SA specializata in vanzarea de produse metalurgice. Cinci ani mai tarziu, a inceput sa livreze conducte petroliere Societatii Nationale a Petrolului SNP Petrom. SNP Petrom ii dadea in compensare produse petroliere. Astfel, a aparut necesitatea infiintarii unei companii de transport feroviar marfa, lucru pe care l-a si facut in 2000. Afacerile sale au inflorit, mai ales, in perioada fostul ministru al Transpor