Scandalul licitatiei pentru achizitionarea de catre Ministerul Apararii a sapte avioane de transport scurt/mediu curier a intrat in zona contestatiilor.
Oferta mai scumpa a scandalizat. Scandalul licitatiei pentru achizitionarea de catre Ministerul Apararii a sapte avioane de transport scurt/mediu curier a intrat in zona contestatiilor.
Cand Fortele Aeriene au solicitat inlocuirea batranelor avioane de transport AN 24/26 care si-au facut datoria, dar sunt aproape de limita de zbor, cererea a fost primita cu mare bucurie de un grup de ofiteri superiori.
Premiera. Se putea face o afacere manoasa din contractul de cumparare a avioanelor? Evident ca trebuie pastrate aparentele unei operatiuni cinstite, legale, corecte. Ca atare, sa nu fie prilej de vorbe si de ipoteze, s-a ales varianta unei achizitii publice. Era pentru prima oara cand un contract substantial pentru dotarea Armatei trecea prin proba de transparenta. Pentru cunoscatori, toate marile contracte de inzestrare ale Ministerului Apararii, din 1990 pana acum, au fost considerate un cozonac din care s-au facut averi colosale... pe banii statului. Despre cuvantul "panama" si vestea ca romanii cumpara echipamente militare scumpe si proaste s-a dus buhul in toata lumea. Dupa scandalul fregatelor, ramas in ceata pana una alta, o noua suspiciune de comisioane ilegale ar fi pus Romania intr-o pozitie de tara bananiera, proaspat intrata in UE. Ca atare, s-a ales varianta achizitiei publice.
Conditii. Prioritatea asumata de cei aflati pe filiera achizitiei a fost grija fata de banul public. Iata criteriile promise sa stea la baza evaluarii ofertelor. Le citam dupa pagina de internet a Fortelor Aeriene: "Costul de achizitie cel mai mic, siguranta in exploatare, maturitatea echipamentelor majore si, indeosebi, cel mai bun cost al ciclului de viata vor fi decisive in alegerea tipului de avion pe