Sorin ALEXANDRESCU
Incercind un joc de cuvinte, poate slabut, as zice ca nu mai este nevoie de inca o revista de cultura, dar ca este al dracului de nevoie de o noua revista de cultura. Dupa 1989 mai toate vechile reviste, in ciuda dificultatilor, au reusit sa se mentina pe piata cu o subventie de ici sau o sponsorizare de colo, dar fara sa schimbe mai nimic din vechiul lor profil. Reflexul redactiilor respective a fost sa supravietuiasca, nu sa accepte provocarea noii lumi care se nastea sub ochii lor si sa incerce sa-i raspunda, schimbindu-se. Din pura inertie sau din sentimentul ca au publicul lor si ca in pagina trebuie sa se scrie ceea ce acest public doreste sa citeasca, multe din respectivele reviste au ramas, adesea si grafic, asa cum erau prin anii ‘60-‘70. Ele afiseaza o superficiala legatura cu actualitatea – anun-turi de premii literare undeva in vest, interviuri sau traduceri din scriitori occidentali – dar nu inteleg sau se fac ca nu inteleg faptul fundamental: literatura si cultura, ce sa mai zic de mentalitate, sint astazi atit de radical diferite de cele de acum citeva decenii incit substanta insasi a revistelor, modul de-a gindi si de-a scrie este normal sa fie si el structural diferit.
Dimpotriva, revistele noi, create dupa 1989, au aparut exact din constiinta diferentei de substanta de lumea veche. 22, Dilema si mai ales excelentul ei supliment, Vineri – despre care se soteste insa ca va disparea in curind – sau Sfera politicii, sint reviste de cultura si politica sau de cultura si etica; regenerarea gindirii vine aici din regenererea politicii si a societatii romanesti. Admirabila revista Contrafort din Moldova isi datoreaza calitatea, printre altele, conditiilor de lupta si supravietuire a unui mic dar excelent grup de intelectuali romani de acolo. In rest, putine alte exceptii se pot inregistra si curios este tocmai faptul c