Candidatii la posturile de primari si consilieri locali pe care ii vom alege pe 1 iunie vorbesc doar despre investitiile pe care le vor face pentru ca orasele in care candideaza sa functioneze si sa arate mai bine.
Dar ca sa-si atinga scopul, ei vor trebui sa impuna taxe noi sau sa le mareasca pe cele existente.
Pentru ca, desi cota unica a dublat veniturile la buget intre 2004 si 2007, de la 18 miliarde de euro la 38 de miliarde de euro, statul a pierdut parghia fiscalitatii ca mijloc de dezvoltare.
Taxele nu sunt doar un mijloc de a strange venituri pentru bugetul de stat, ci cea mai buna unealta pentru a incuraja/descuraja investitiile intr-un anumit sector.
In plus, fiscalitatea are rostul de a descuraja achizitia sau mentinerea in proprietate a unor active "moarte" sau care produc foarte putin.
Traficul sufocant din Bucuresti, casele monstruoase din satele tiganesti, pamanturile nelucrate sunt efecte ale unei politici fiscale incoerente si ineficiente. Nu numai a administratiei centrale, ci si a celei locale. Primariile au putere financiara. Bugetele locale au la dispozitie anul acesta circa 10 miliarde de euro, adica 20% din totalul bugetului public.
Pentru ca ofera servicii proaste, statul nu are curajul sa impoziteze drastic si eficient.
Politica fiscala va trebui reevaluata masiv dupa alegerile care urmeaza daca vrem sa avem o Romanie care sa arate cat de cat coerent.
In plus, administratia va trebui sa-si asume decizii dure de acum incolo, pentru ca veniturile la buget nu vor mai creste cu aceeasi rata de pana acum, in conditiile in care cota unica se va epuiza incet-incet ca resursa de crestere.
Spre exemplu, industria auto si de componente auto - productie, vanzare, servicii postvanzare - "tine" circa 10% din economie, adica este responsabila de 10% din produsul intern brut. Este unul din factorii che