Cea mai simpla explicatie pentru cum a aparut aceasta criza financiara mondiala este sa o compari cu traficul din Bucuresti. Goana dupa viteza, si intr-un caz, si intr-altul, a dus la un blocaj.
Asa cum oamenii au cautat sa mearga mai repede si au inventat mai intai bicicleta si apoi masina, deci si-au inmultit, printr-o PaRGHIE si un mecanism, mai intai cu patru si apoi cu 10-20 viteza de mers, tot asa si bancile au facut LEVERAGE.
Leverage-ul (care se traduce de fapt prin parghie, de unde vine si levier) este posibilitatea de a intra intr-o afacere cu numai 30%, 20% sau 2% din bani, pentru a profita de crestere si de vanzarea cu profit.
Asa cum oamenii vor sa ajunga mai repede dintr-un loc in altul, la fel si bancile au vrut sa faca profit mai mult si mai repede.
Numai ca parghia s-a intors impotriva. Folosita de toti odata, pe drumuri inguste, cu reguli ramase in urma, viteza s-a tranformat in anti-viteza. Plusul a ajuns minus. Masinile au ajuns sa mearga mai incet decat oamenii. Bancile au ajuns sa nu-si mai poata onora obligatiile.
Bancile au folosit atat de mult parghia imprumuturilor, incat s-au sufocat in lichiditati, care au fost plasate prost numai din dorinta de fi iar si iar in fata altora, pentru a avea mereu si mereu actiuni in crestere, iar bucurestenii (si nu numai, pentru ca si in Cluj sau Timisoara a inceput sa se circule la fel de prost) au cumparat atatea masini, ca nu mai au loc unii de altii.
Si intr-un caz, si intr-altul, sub presiunea vitezei, regulile au devenit tot mai relaxate - bancile au incalcat regulile de prudentialitate, asa cum masinile incalca regulile de stationare, impiedicand circulatia.
Ce ar trebui acum? Asa cum in Bucuresti sunt supraurgente culoare speciale pentru autobuze si taxiuri pe bulevardele cu mai mult de trei benzi, deci o interventie a administratiei, bancile vor fi nevoite (s